فواید ترک سیگار چیست؟

فواید ترک سیگار چیست؟

ترک سیگار صرف نظر از اینکه چند سال دارید و چقدر سیگار کشیده‌اید، سلامت شما را بهبود می‌بخشد.

ترک سیگار می‌تواند شانس ابتلا یا مرگ و میر در اثر بیماری قلبی، بیماری ریوی، نارسایی کلیه، عفونت یا سرطان و احتمال بروز مشکلات جنسی را کاهش دهد. همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. به علاوه، ترک سیگار می‌تواند به پوست شما در جوان‌تر به نظر رسیدن شما کمک کند.

 

اگر بخواهم سیگار را ترک کنم باید چه کار کنم؟

کلمه “START” می‌تواند به شما کمک کند که مراحل زیر را به خاطر بسپارید:

S = Set a quit date.

یک تاریخ ترک تعیین کنید.

T = Tell family, friends, and the people around you that you plan to quit.

به خانواده، دوستان و اطرافیان خود بگویید که قصد ترک سیگار را دارید.

A = Anticipate or plan ahead for the tough times you’ll face while quitting.

برای زمان‌های سختی که هنگام ترک با آن مواجه خواهید شد، برنامه ریزی کنید.

R = Remove cigarettes and other tobacco products from your home, car, and work.

سیگار و سایر محصولات تنباکو را از خانه، ماشین و محل کار خود حذف کنید.

T = Talk to your doctor about getting help to quit.

با پزشک خود در مورد دریافت کمک برای ترک سیگار صحبت کنید.

 

 

چگونه پزشک یا داروساز من می‌تواند کمک کند؟

پزشک یا داروساز شما می‌تواند در مورد بهترین راه برای ترک سیگار به شما توصیه کند. او همچنین می‌تواند شما را با مشاوران یا افراد دیگری که می‌توانید برای پشتیبانی تماس بگیرید، در ارتباط قرار دهد. بعلاوه، پزشک یا داروساز شما می‌توانند داروهایی را با اهداف زیر به شما توصیه کند:

  • میل شما به سیگار کمتر شود.
  • علائم ناخوشایندی را که با ترک سیگار اتفاق می‌افتد (که «علائم ترک» نامیده می‌شود) کاهش دهد.

همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت www.smokefree.gov اطلاعات خوبی بدست آورید.

 

علائم ترک چیست؟

علائم عبارتند از:

  • مشکل در خواب
  • تحریک پذیر، مضطرب یا بی قرار بودن
  • نا امید شدن یا عصبانی شدن
  • در متمرکز شدن مشکل دارید

برخی از افرادی که سیگار را ترک می‌کنند به طور موقت افسرده می‌شوند. برخی از افراد برای افسردگی نیاز به درمان دارند، مانند مشاوره یا داروهای ضد افسردگی. افراد افسرده ممکن است:

  • دیگر از انجام کارهایی که قبلاً دوست داشتند انجام دهند، لذت نمی‌برند یا اهمیتی نمی‌دهند
  • تقریباً ساعات زیادی در روز احساس غمگینی، ناراحتی، ناامیدی، عصبی یا بداخلاق می‌کنند.
  • کاهش یا افزایش وزن
  • بیش از حد یا کم بخوابند
  • احساس خستگی می‌کنند یا انگار انرژی ندارند
  • احساس گناه داشته باشند یا انگار هیچ ارزشی ندارند
  • موارد مهم را فراموش می‌کنند یا احساس سردرگمی می‌کنند.
  • آهسته‌تر از حد معمول صحبت یا حرکت می‌کنند.
  • بی قرار می‌شوند.
  • به مرگ یا خودکشی فکر می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید ممکن است افسرده باشید، به پزشک خود مراجعه کنید. فقط فردی که در زمینه سلامت روان آموزش دیده باشد می‌تواند با اطمینان بگوید که آیا شما افسرده هستید یا خیر.

اگر زمانی احساس کردید که ممکن است به خود صدمه بزنید، مستقیماً به نزدیکترین بخش اورژانس بروید. یا می‌توانید با آمبولانس تماس بگیرید یا فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که اورژانسی است.

 

 

داروها چگونه به ترک سیگار کمک می‌کنند؟

داروهای مختلف به روش‌های مختلف عمل می‌کنند:

  • جایگزین‌های نیکوتین، ترک را آسان می‌کند و میل بدن شما به نیکوتین (ماده اصلی موجود در سیگار) را کاهش می‌دهد. اشکال مختلفی از جایگزینی نیکوتین وجود دارد، از جمله چسب‌های پوستی، قرص‌های پاستیل، آدامس، اسپری‌های بینی. بسیاری از آنها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به نسخه نیاز داشته باشند.
  • بوپروپیون دارویی است که میل شما به سیگار را کاهش می‌دهد. این دارو با نام‌های تجاری Zyban و Wellbutrin به فروش می‌رسد. همچنین در نسخه ژنریک موجود است که ارزان‌تر از داروهای با نام تجاری ذکرشده است.
  • وارنیکلین دارویی است که با نسخه پزشک علائم ترک و میل به سیگار را کاهش می‌دهد. اگر فکر می‌کنید مایل به مصرف وارنیکلین هستید و سابقه افسردگی، اضطراب یا بیماری قلبی دارید، قبل از مصرف دارو، این موضوع را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. وارنیکلین همچنین می‌تواند اثرات الکل را در برخی افراد افزایش دهد. این ایده خوبی است که نوشیدن الکل را در حین مصرف آن محدود کنید، حداقل تا زمانی که بدانید چه تاثیری بر شما می گذارد.

 

چه چیزی بهتر عمل می‌کند؟

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که داروهایی را برای کمک به ترک سیگار مصرف کنند و با یک مشاور همکاری کنند، بهترین شانس را در ترک سیگار دارند. همچنین ممکن است ترکیب جایگزین نیکوتین با یکی از داروهای تجویزی که به افراد در ترک سیگار کمک می کند مفید باشد. در برخی موارد حتی ممکن است مصرف بوپروپیون و وارنیکلین با هم منطقی باشد.

 

در مورد سیگارهای الکترونیکی چطور؟

گاهی اوقات افراد از خود می‌پرسند که آیا استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند به ترک سیگار آنها کمک کند. استفاده از سیگارهای الکترونیکی را «تخمیر کردن» نیز می‌گویند. پزشکان سیگار الکترونیکی را به جای دارو و مشاوره توصیه نمی‌کنند. دلیل آن این است که سیگارهای الکترونیکی همچنان حاوی نیکوتین و همچنین مواد دیگری هستند که ممکن است مضر باشند. مشخص نیست که چگونه می توانند در دراز مدت بر سلامت فرد تأثیر بگذارند.

 

اگر ترک کنم وزنم بالا می‌رود؟

بله، ممکن است چند کیلوگرم اضافه کنید ولی تاثیر مثبت بیشتری بر سلامت شما نسبت به وزن چند پوندی بیشتر دارد. بعلاوه، می‌توانید با فعالیت بیشتر و کمتر غذا خوردن، از افزایش وزن جلوگیری کنید. مصرف داروی بوپروپیون ممکن است به کنترل افزایش وزن کمک کند.

 

چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم تا شانس خود را برای ترک سیگار افزایش دهم؟

  • ورزش را شروع کنید.
  • از افراد سیگاری و مکان‌هایی که با سیگار مرتبط هستید دوری کنید. اگر افراد نزدیک شما سیگار می‌کشند، از آنها بخواهید که با شما سیگار را ترک کنند.
  • آدامس، آب نبات سفت، یا چیزی برای گذاشتن در دهان خود در دسترس داشته باشید. اگر هوس سیگار دارید، به جای آن یکی از اینها را امتحان کنید.

 

اگر باردار باشم و سیگار بکشم چطور؟

اگر باردار هستید، ترک سیگار برای سلامتی کودکتان بسیار مهم است. از پزشک خود بپرسید که چه گزینه‌هایی دارید و چه چیزی برای کودک شما ایمن‌تر است.

 

منبع: UPTODATE

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید