محافظت غیرمستقیم فرزندان علیه ویروس کرونا با واکسیناسیون والدین

محافظت غیرمستقیم فرزندان علیه ویروس کرونا با واکسیناسیون والدین

 

از دسامبر سال ۲۰۱۹ با گسترش جهانی کرونا، تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون فرد مبتلا و ۴ میلیون فوتی در اثر ابتلا به کرونا گزارش شده است. با توجه به نقش مهم کووید-۱۹ در بیماری­زایی و آمار قابل توجه مرگ و میر ناشی از آن، واکسینه شدن می­ تواند نقش بسیار مهمی در مبارزه و ایمن سازی علیه این ویروس داشته باشد.

افراد یک خانواده اهمیت ویژه ­ای در انتقال بیماری­ های عفونی به یکدیگر دارند و مطالعات اپیدمیولوژیکی بسیاری گزارش کرده ­اند که میزان قابل توجهی از انتقال Covid-19 در اثر تماس طولانی و نزدیک مشابه آنچه برای اعضای یک خانواده اتفاق میفتد، رخ داده است.

در همین راستا مطالعه ه­ایی انجام شده است که نتایج حاصل شده از آن نشان دهنده  حفاظت غیرمستقیم فرزندان و کاهش خطر آلودگی آنها با کووید-۱۹ در اثر واکسیناسیون والدین است. در این مطالعه اثربخشی غیرمستقیم واکسن BTN162b2 (فایزر بیونتک) در دو بازه زمانی بررسی شده است. در اولین دوره سویه آلفا در مبتلایان غالب بود و گروه مطالعه کودکان زیر ۱۶ سال، در دو گروه با والدین واکسینه شده و با والدین واکسینه نشده مورد بررسی قرار گرفتند و در دومین بازه زمانی سویه جهش یافته دلتا غالب بود و کودکان زیر ۱۱ سال در دو گروه با والدین واکسینه شده با دوز بوستر و واکسینه شده فقط با دو دوز (عدم دریافت دوز سوم) مورد مطالعه قرار گرفتند.

هنگامی که واریانت آلفا در جامعه شیوع گسترده ای داشت، واکسینه شدن فقط یک نفر از پدر و مادر، با کاهش ۲۶ درصدی ریسک ابتلای کودک همراه بود و در همین زمان واکسینه شدن پدر و مادر هر دو، منجر به کاهش ۷۱.۷ درصدی خطر آلوده شدن شد.

در دوره­ دوم مطالعه یعنی هنگام غالب شدن سویه دلتا، دریافت دوز بوستر توسط یکی از والدین به کاهش ۲۰ درصدی ریسک ابتلا منجر شد، در حالی که با دریافت هر دو والد این عدد به ۵۸.۱ درصد افزایش یافت.

در هر دو بازه زمانی، نتایج نشان داد که واکسیناسیون والدین به طور قابل ملاحظه­ای از آلودگی کودکان باSARS-CoV-2  جلوگیری کرد؛ هرچند این اثر در دوره موخر کوچک تر بود. درحالی که این اثر کمتر ممکن است ناشی از تفاوت جمعیت­ های مورد مطالعه باشد، اما این احتمال هم وجود دارد که ریشه در ایمنی ­زایی کافی دو دوز اول داشته باشد. لازم به ذکر است که دریافت واکسن توسط پدر و مادر اثر بیشتری نسبت به دریافت یکی از آنها داشته است.

 

 

ایمنی زایی غیرمستقیم کودکان در اثر دو مکانیسم ممکن است اتفاق بیفتد:

۱-با جلوگیری از برخورد و تماس­های نهفته، واکسیناسیون احتمال برخورد فرد با عوامل عفونی را کاهش می دهد.

۲-واکسیناسیون ممکن است احتمال مریض شدن افراد آلوده شده به ویروس را کاهش دهد.

 

دوره اول

دوره دوم

اثربخشی مستقیم واکسن

۹۴.۴٪

۸۶.۳٪

 

اثربخشی غیرمستقیم دوره اول اثربخشی غیرمستقیم دوره دوم
واکسینه شدن یکی از والدین ۲۶٪ ۲۰٪
واکسینه شدن والدین ۷۱.۷٪ ۵۸.۱۵

 

به طور خلاصه نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر ویژه واکسیناسیون والدین بر محافظت فرزندان در برابر ویروس کرونا و اهمیت افزایش واکسینه شدن افراد واجد شرایط به جهت مهار پاندمی کووید-۱۹ و محافظت افراد فاقد شرایط دریافت واکسن می­ باشد.

 

منبع: science (جهت مطالعه مقاله به زبان اصلی کلیک کنید)

دیدگاه خود را بنویسید