کرونا در کودکان

کرونا در کودکان

پاندمی کووید-۱۹ یکی از مهم­ترین بحران ­های سلامت عمومی حال حاضر است که افراد و گروه ­های مختلف ممکن است تجربیات متفاوتی از ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 داشته باشند. کودکان همیشه به عنوان یکی از گروه­ های خاص جامعه، منحصرا مورد بررسی قرار می گیرند. از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تا به امروز بیش از 10.6 میلیون کودک با تست کووید-۱۹ مثبت شناسایی شده ­اند. کودکان در هر سنی ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند اما به صورت کلی شواهد نشان می ­دهد که کودکان و نوجوانان خطر ابتلای پایین­ تری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت مبتلا شدن دوره نهفتگی طولانی­ تر و علایم خفیف­ تری بروز می ­دهند؛ همچنین احتمال مرگ در این گروه پایین­ تر می ­باشد. هر چند متاسفانه به دنبال شیوع سویه امیکرون به دلیل نرخ ابتلا بالاتر، تعداد بیشتری از کودکان درگیر بیماری کرونا گشته­ اند.

 

فوتی ها

مبتلایان سن

۰.۱٪ آمار کل جهان

۱.۸٪ آمار کل جهان

کودکان زیر ۵ سال

۰.۱٪ آمار کل جهان

۶.۳٪ آمار کل جهان

کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۴ سال

۰.۴٪ آمار کل جهان ۱۴.۵٪ آمار کل جهان

نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال

آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا به تفکیک سن

 

طبق تحقیقات صورت گرفته درگیری کمتر کودکان به چند دلیل می­تواند باشد:

  1. پاسخ ایمنی ذاتی ضدویروسی در بخش ­های فوقانی مجاری تنفسی در کودکان قوی ­تر از بالغین عمل می­کند.
  2. ایمنی مخاطی در کودکان از پیشروی عفونت COVID-19 جلوگیری می­کند.
  3. با افزایش سن، تیموس (اندام لنفاوی تخصص یافته در بدن) به مرور کوچک و کوچک ­تر می­ شود و بافت چربی جایگزین آن می شود، همین امر منجر به کاهش تعداد گیرنده ­های سلول اختصاصی سیستم ایمنی (لنفوسیت T) در بالغین نسبت به کودکان می ­شود.
علائم ابتلا به کرونا در اطفال

اکثر کودکان مبتلا بدون علامت هستند و نیاز به بستری ندارند. در اطفالی که علائم بیماری پدیدار می­ شود عمدتا شاهد تب و سرفه هستیم که نیازمند دریافت مایعات زیاد و مراقبت می­ باشند.

سایر علایمی که ممکن است همراه با تب و سرفه مشاهده شود عبارت­ اند از:

  • خستگی و بی حالی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • گلو درد
  • سردرد
  • دردهای شکمی
  • استفراغ

کودکانی که فرم شدیدتری از بیماری را تجربه می­ کنند نیازمند بستری شدن در بیمارستان می­ باشند و عموما ریسک فاکتورهای چاقی، آسم، دیابت، سرطان و نقص سیستم ایمنی در این گروه مشاهده می ­شود.

عوارض بلندمدت کرونا در کودکان

کووید مستمر یا لانگ کووید (Long Covid) عوارضی است که افراد مبتلا شده به ویروس کرونا پس از بهبودی تجربه می­ کنند. تقریبا ۴ الی۶ هفته پس از ابتلا به ویروس کرونا، از هر ۳۰۰۰ کودک، یک نفر متبلا به سندروم بیش التهابی با نام pediatric inflammatory multisystem syndrome  (PIMS-TS) یا سندروم التهابی مولتی‌سیستم (MIS-C) می­ شود که نقش مهمی در آمار مرگ و میر در کودکان داشته است.

ریسک ابتلا در نوزادان متولد شده از مادر آلوده به ویروس کرونا

تقریبا در 2 درصد از نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کرونا در زمان زایمان، 24 الی 96 ساعت پس از تولد، تست کرونا مثبت گزارش شده است. شواهد موجود نشان دهنده­ این واقعیت است که در صورتی که در زمان شروع بیماری کرونا مادر نزدیک زایمان باشد، نوزاد در خطر بیشتری قرار دارد.

شیردهی مادر آلوده به کرونا به نوزاد

اگرچه در بسیاری از مطالعات، ماده ژنتیکی ویروس در شیر مادر آلوده شناسایی شده است، اما فرم بیماری ­زا این ویروس مشاهده نشده است و همچنان موسسه AAP  شیردهی مادر را بهترین گزینه­ تغذیه نوزاد می ­داند.

واکسیناسیون اطفال

در حال حاضر هیچ واکسنی مجوز تزریق برای اطفال زیر ۵ سال را ندارد. برای گروه سنی ۵-۱۷ سال واکسن فایزر دارای مجوز تزریق به صورت دو دوز با فاصله ۲۱ روز می­ باشد. در ایران برای گروه سنتی ۹-۱۲ سال امکان واکسینه شدن با واکسن ­های سینوفارم و پاستووک فراهم می ­باشد.

دیدگاه خود را بنویسید