انواع مختلف زگیل پوستی

 انواع مختلف زگیل پوستی چیست؟

 

انواع زگیل پوستی

 

تاریخچه زگیل

زگیل ها هزاران سال است که انسان های روی کره زمین را آزار می‌دهند.  قدیمی ترین زگیل مربوط به مومیایی ۳۰۰۰ ساله است و زگیل تناسلی حداقل در ۴۰۰ سال قبل از میلاد توسط بقراط عنوان شده است. گسترش عوامل ویروسی زگیل در مکان های عمومی که تماس پوستی وجود دارد مانند استخر ها بسیار رایج است.

ویژگی های کلی زگیل

زگیل‌ها معمولاً زائده‌های کوچک، خشن و سخت هستند و از نظر رنگ معمولا شبیه به پوست هستند. زگیل ها می‌توانند دردناک باشند. زگیل یک بیماری پوستی واگیردار است که معمولاً به صورت پاپیلومای هیپرکراتوز (ضخیم شدن پوست در اثر ویروس پاپیلوما) مشاهده می­شود. این بیماری توسط انواع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. تظاهرات ویروس با توجه به محل بیماری متفاوت است. انواع خاصی از زگیل ها داخل و یا روی آلت تناسلی ایجاد می‌شوند که با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شوند. زگیل تناسلی با ایجاد سرطان دهانه رحم (سرویکس) در ارتباط می­باشد. درمان زگیل تناسلی باید در اسرع وقت انجام پذیرد زیرا بسیار سرایت پذیر می­باشند.

شیوع زگیل

زگیل‌های غیر تناسلی بسیار شایع هستند و اغلب افراد در برهه ‌ای از زندگی خود به آن ها مبتلا می‌شوند. شیوع زگیل های غیر تناسلی در بین جمعیت عمومی بین ۰.۸۴٪ تا ۱۲.۹٪ تخمین زده شده است. زگیل در دوران کودکی بسیار شایع است. شیوع زگیل های غیر تناسلی در میان کودکان و نوجوانان بین ۱۲ تا ۲۴ درصد تخمین زده می‌شود. همچنین احتمال شیوع زگیل در بیماران دچار نقص ایمنی بیشتر است. به عنوان مثال، در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه از آنجا که سیستم ایمنی سرکوب می­گردد، پس از ۵ سال یا بیشتر، ۹۰ درصد از گیرندگان پیوند به زگیل مبتلا می‌شوند.

انواع زگیل

زگیل ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند که بسته به ظهور در قسمت های مختلف بدن و ظاهر آن ها به صورت زیر دسته بندی می‌شوند.

زگیل معمولی (Verruca Vulgaris)

زگیل های معمولی بر روی انگشتان و پنجه ها رشد می‌کنند اما می‌توانند در سایر نقاط بدن نیز ظاهر شوند. این نوع زگیل ها ظاهری زبر، خشن، گل کلمی و گرد دارند. معمولاً زگیل های معمولی نسبت به پوست اطراف خود سفید تر هستند.

 

زگیل کف پا (Plantar warts)

این نوع از زگیل در کف پا رشد می‌کند، و بر خلاف سایر زگیل ها، به علت رشد در نقطه ای حساس و تحت فشار، به سمت داخل رشد می‌کنند. ممکن است این عارضه در ابتدا به شکل پینه به نظر برسد یا با میخچه اشتباه گرفته شود. به طور معمول این نوع از زگیل دردناک است و اگر آسیب ببیند، معمولا دچار خونریزی می‌شوند.

در صورتی که تعداد زیادی از این زگیل ها کنار یکدیگر قرار گیرند اصطلاحا زگیل موزاییکی نامیده می‌شوند.

 

زگیل تخت (Plane warts)

معمولا زگیل های تخت در صورت (ناحیه ریش) ، دست یا ساق پا رشد می‌کنند. آنها کوچک هستند و رشد کندی دارند.  زگیل های تخت دارای سطح صاف هستند و می‌توانند به رنگ صورتی، قهوه ای یا کمی زرد باشند.

 

زگیل فیلی فرم (Filiform warts)

این نوع زگیل در صورت و اطراف دهان، بینی و گاهی در گردن یا زیر چانه ایجاد می‌شوند. این نوع زگیل نواری شکل و هم رنگ پوست است و به اصطلاح به آن ها زگیل های انگشت مانند می‌گویند.

 

زگیل ناخن (Periungual warts)

این نوع زگیل در داخل و اطراف ناخن های دست ها و پاها رشد می‌کنند. آنها می‌توانند دردناک باشند و رشد ناخن را تحت تأثیر قرار دهند.

 

زگیل تناسلی(Genital warts)

ظاهر زگیل تناسلی شبیه توده ‌های خاکستری یا سفید با ظاهری دانه‌دار و «گل کلمی شکل» است. از آنجایی که زگیل های تناسلی از راه جنسی منتقل می‌شوند، آلت تناسلی و مقعد بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برخی از انواع رایج زگیل تناسلی واژن، زنان را مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌کنند.

 

درمان زگیل پوستی

درمان زگیل پوستی معمولاً از جهت زیبایی، پیشگیری از گسترش  HPV، درد و اختلالات عملکردی انجام می‌شود. اگرچه ممکن است زگیل به صورت خود به خودی بهبود یابد، اما معمولاً این روند زمان زیادی به طول می‌انجامد و همچنین احتمال عود زگیل نیز وجود دارد. کرایوتراپی، لیزر درمانی، اسید سالیسیلیک، کوتر شیمیایی، کانتاریدین، رتینوئیدهای موضعی، پودوفیلوتوکسین، 5 فلوئورواوراسیل، فتودینامیک و واکسن از جمله درمان های زگیل هستند که میزان اثربخشی آن ها متفاوت است. معمولاً این درمان‌ها طولانی‌ مدت و دردناک هستند و اغلب باعث تحریک، اسکار و رنگدانه می‌شوند. نکته منفی دیگر این است که احتمال عود زگیل پس از این درمان ها بسیار بالاست. از این جهت تلاش برای معرفی درمان های موثر تر و کم عارضه تر زگیل هم چنان ادامه دارد.

دیدگاه خود را بنویسید