زگیل دست بچه

زگیل دست بچه

زگیل دست بچه

 

زگیل‌های پوستی، ناشی از یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این عفونت در کودکان بسیار شایع است و عموما بی‌خطر است و بعد از مدتی خود به خود از بین خواهد رفت با این حال روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن زگیل کودکان در دسترس است.

 

 

چرا کودکان به زگیل مبتلا می‌شوند؟

زگیل‌ توسط خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. هنگامی‌که کودک به ویروس آلوده می‌شود، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا زگیل قابل مشاهده شود.
زگیل‌ در بچه ها عموماً زائده‌های پوستی بی‌ضرری هستند. این ضایعات معمولا خوش خیم هستند که به ندرت دچار دگرگونی‌های بدخیم می‌شوند. به طور کلی زگیل‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست یا غشاهای مخاطی مانند دهان یا اندام تناسلی ایجاد شوند. با این حال بیشتر در ناحیه دست‌ و انگشتان دست، پاها و صورت یافت می‌شوند.

ابتلای کودکان به زگیل چگونه است؟

زگیل‌ها مسری هستند و می‌توانند سایر افراد را نیز مبتلا کنند. زگیل‌ها معمولاً به دلیل تماس پوست کودک مبتلا با پوست افراد دیگر، به آن‌ها سرایت می‌کند. خاراندن و دست زدن زگیل توسط کودک می‌تواند منجر به گسترش زگیل به سایر نقاط بدن کودک شود.
برخی کودکان بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به زگیل هستند. کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف شده‌ای دارند مانند کودکانی که پیوند عضو داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل هستند. همچنین کودکانی که ناخن‌های خود را می‌جوند یا پوست اطراف ناخن خود را جدا می‌کنند به دلیل ایجاد بریدگی‌های ریز در پوست خود، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل هستند.

 

انواع زگیل در بچه‌ها به چه صورت است؟

زگیل در بچه‌ها انواع مختلفی را شامل می شوند که بسته به ظهور در قسمت های مختلف بدن و ظاهر آن‌ها به صورت زیر دسته بندی می شوند.

زگیل های معمولی (Verruca Vulgaris)

زگیل های معمولی بر روی انگشتان و پنجه ها رشد می کنند اما می توانند در سایر نقاط بدن نیز ظاهر شوند. این نوع ظاهری زبر، خشن، گل کلمی و گرد دارند. معمولاً زگیل های معمولی نسبت به پوست اطراف خود سفید تر هستند.

زگیل دست بچه

 

زگیل کف پا (Plantar warts)

این نوع از زگیل در کف پا رشد می کند، و بر خلاف سایر زگیل ها، به علت رشد در نقطه ای حساس و تحت فشار، به سمت داخل رشد می‌کنند. ممکن است این عارضه در ابتدا به شکل پینه به نظر برسد یا با میخچه اشتباه گرفته شود. این نوع از این بیماری معمولاً دردناک است و اگر آسیب ببینند، معمولا دچار خونریزی می‌شوند.
در صورتی که تعداد زیادی از این زگیل ها کنار یکدیگر قرار گیرند اصطلاحا زگیل موزاییکی نامیده می‌شوند.

زگیل کف پا

 

زگیل تخت (Plane warts)

زگیل های تخت معمولا در صورت ، دست یا ساق پا رشد می‌کنند. آنها کوچک هستند و رشد کندی دارند زگیل های تخت دارای سطح صاف هست، و می توانند به رنگ صورتی، قهوه ای یا کمی زرد باشند.

زگیل صورت

 

زگیل های فیلی فرم (Filiform warts)

 این نوع زگیل ها معمولا در صورت و اطراف دهان، بینی و گاهی در گردن یا زیر چانه ایجاد می‌شوند. این زگیل ها نواری شکل و هم رنگ پوست هستند و به اصطلاح به آن ها زگیل های انگشت مانند می‌گویند.

زگیل  ناخن (Periungual warts)

این زگیل ها در داخل و اطراف ناخن های دست ها و پاها رشد ایجاد می‌شوند. آنها می‌توانند دردناک باشند و رشد ناخن را تحت تأثیر قرار دهند.

زگیل ناخن

آیا درمان زگیل کودکان ضروری است و والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

بنابر گزارشات نیمی ‌از زگیل‌ها در عرض دو سال ناپدید می‌شوند. این زمان در بزرگسالان یا افرادی که مشکل و نقص سیستم ایمنی دارند، طولانی‌تر است.. با این حال، بسیاری از کودکان از زگیل رنج می‌برند و با توجه به اینکه امکان سرایت و گسترش زگیل وجود دارد بهتر است که سریعا درمان شوند.
در برخی موارد، زگیل‌ها می‌توانند دردناک باشند، به ویژه زمانی که در کف پا یا زیر ناخن رشد کرده باشند. همچنین زگیل کف پا می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و ناتوانی در عملکرد خوب در ورزش شود. وجود زائده زگیل برای برخی کودکان آزاردهنده است و از وجود زگیل خجالت می‌کشند.
به عنوان والدین، مهم است که با راهکارهای پیشگیری از بوجود آمدن زگیل در کودک خود آشنا باشید.

زگیل کف پا

راه‌های پیشگیری زگیل چیست؟

کودکان ویروس را به طرق مختلف به یکدیگر منتقل می‌کنند. این ویروس می‌تواند از طریق اشتراک گذاری حوله و اسباب بازی یا بازی با فرد آلوده، به سایرین منتقل شود. با این حال، راه‌هایی برای کاهش احتمال ابتلای فرزندتان به زگیل وجود دارد.
فرزندتان را تشویق کنید که در استخرها و حمام‌های عمومی پا برهنه تردد نکنند و دمپایی بپوشند. در خانه، توصیه می‌شود اگر فردی به زگیل کف پا مبتلا است پس از استحمام، با استفاده از محلول سفید کننده رقیق شده، کف حمام و وان را ضدعفونی و سپس آبکشی نمایید. به کودک خود بیاموزید که از حوله دست و استحمام مخصوص خود استفاده کند و از وسایل بهداشتی مشترک استفاده نکند.

زگیل دست بچه

 

چه زمانی باید به دکتر برای درمان زگیل مراجعه شود؟

در صورت وجود شرایط زیر به پزشک مراجعه بفرمایید:

  • در صورتی که کودک خردسال یا نوزاد شما در هر نقطه از بدن زگیل دارد.
  • در صورتی که کودک (در هر سنی) روی صورت، اندام تناسلی یا مقعد زگیل دارد.
  • شما مطمئن نیستید که چیزی که فرزندتان دارد زگیل است یا خیر.
  • زگیل به نقاط جدید بدن گسترش یافته باشد.

همچنین در صورت وجود شرایط زیر در زگیل یا پوست اطراف آن به پزشک مراجعه کنید:

  • ایجاد درد در ناحیه
  • قرمزی ناحیه
  • خون ریزی
  • تورم ناحیه
  • وجود ترشحات چرکی در ناحیه

 

روش‌های رایج درمان زگیل در کودکان کدام‌اند؟

گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که در طول سال‌ها برای درمان زگیل‌های کودکان استفاده شده است. توجه داشته باشید استفاده از هر نوع روش درمانی می‌بایست تحت نظر پزشک باشد. از جمله روش‌های درمانی مورد استفاده در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • پد یا محلول سالیسیلیک اسید
  • مداخلات جراحی
  • کرایوتراپی
  • لیزر درمانی
  • ایمی کیمود (برای کودکان بالای12 سال)
  • چسب زگیل
با توجه به اینکه درمان‌های حال حاضر دارای عوارض بوده و احتمال عود زگیل پس از آن‌ها همچنان ادامه دارد، تلاش برای پیدا کردن روش‌های درمانی کم عارضه‌‌تر و موثرتر همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه امروزه درمان‌های گیاهی مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند می‌توانند به عنوان گزینه‌ای در درمان زگیل در نظر گرفته شوند.

 

 

منابع:

 

  1. https://clinmedjournals.org/articles/jfmdp/journal-of-family-medicine-and-disease-prevention
  2. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/features/warts-on-children
  3. https://kidshealth.org/en/parents/wart.html
  4. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/warts-in-children
  5. https://www.cincinnatichildrens.org/health/w/warts
  6. https://myhealth.alberta.ca/Health
دیدگاه خود را بنویسید