تشخیص ابتلا به ویروس HPV از تست پاپ اسمیر

تشخیص ابتلا به ویروس HPV از تست پاپ اسمیر

 

تست پاپ اسمیر و تست HPV

 

آیا پاپ اسمیر و تست HPV با هم تفاوتی دارند؟

تست پاپ یا تست پاپ اسمیر به دنبال شناسایی سلول‌های پیش سرطانی و تغییرات سلولی در دهانه رحم انجام می شود که در صورت عدم درمان مناسب، ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

آزمایش دیگری به نام تست HPV نیز معمولا به همراه پاپ اسمیر انجام می‌شود که هدف این تست شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی است که عامل ایجاد این تغییرات سلولی است.

هر دو آزمایش را می‌توان در مطب پزشک یا کلینیک انجام داد. در طول تست پاپ اسمیر، پزشک از یک ابزار پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن استفاده می‌کند تا بتواند واژن و دهانه رحم را بررسی کند. پزشک مقداری از مخاط و سلول‌های دهانه رحم و ناحیه اطراف آن را جمع آوری می‌کند سپس نمونه‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تفسیر نتیجه تست پاپ اسمیر

نتیجه تست پاپ می‌تواند به سه صورت طبیعی، نامشخص یا غیر طبیعی گزارش شود.

  • تست پاپ اسمیر طبیعی: نتیجه منفی یا طبیعی به این معنی است که هیچ تغییر سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم یافت نشده‌است که خبر خوبی است؛ اما همچنان باید چکاپ بعد از گذشت سه سال انجام شود. در صورتی که همزمان آزمایش HPV نیز انجام شده و نتیجه آن هم منفی باشد آزمایش غربالگری بعدی می‌تواند به پنج سال دیگر موکول شود.
  • تست پاپ اسمیر نامشخص (ASC-US): محتمل است که نتیجه آزمایشات به صورت مثبت یا منفی گزارش نشود در این حالت پزشک ممکن است از کلمات دیگری مانند مبهم، غیرقطعی یا ASC-US برای توصیف این نتیجه استفاده کند که همگی به یک معنا هستند. این نتیجه یعنی سلول‌های ناحیه سرویکس یا دهانه رحم غیرطبیعی به نظر می‌رسند اما هنوز مشخص نیست که ارتباطی با HPV دارد یا خیر. تغییرات شرایط زندگی مانند بارداری، یائسگی یا عفونت می‌تواند از دلایل این مسئله باشد. در چنین شرایطی انجام آزمایش HPV می‌تواند تعیین کننده این باشد که آیا تغییرات سلولی مشاهده شده در مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی است یا خیر.
  • تست پاپ اسمیر غیرطبیعی: نتیجه غیر طبیعی به این معنی است که تغییرات سلولی در ناحیه سرویکس یا دهانه رحم مشاهده شده است که معمولاً به معنی سرطان دهانه رحم نیست. تغییرات غیر طبیعی در دهانه رحم احتمالاً توسط HPV ایجاد شده‎اند. تغییرات سلولی ممکن است جزئی و درجه پایین یا جدی و درجه بالا باشند. اغلب اوقات، تغییرات سلولی جزئی به صورت خودبه خودی به حالت عادی باز می‌گردند. اما تغییرات جدی‌تر در صورت عدم درمان، می‌توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. سلول‌ها با تغییرات جدی‌تر، سلول‌های پیش سرطانی نامیده می‌شوند، زیرا هنوز به سلول سرطانی تبدیل نشده‌اند اما ممکن است در طول زمان به سلول سرطانی تبدیل شوند.

 

از چه سنی باید پاپ اسمیر انجام شود؟

انجام تست پاپ اسمیر برای تمام زنان بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سال توصیه می‌شود.

  • سنین بین ۲۱تا ۲۹ سال: انجام تست پاپ از سن ۲۱سالگی شروع می‌شود. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر طبیعی باشد، غربالگری و انجام تست بعدی تا سه سال دیگر لازم نمی‌باشد.
  • سنین بین ۳۰ تا ۶۵ سال: در این بازه سنی بنا به تشخیص پزشک یکی از دو تست پاپ یا HPV یا هر دو انجام می‌شود.

تست پاپ: در صورتی که پزشک فقط انجام تست پاپ را لازم بداند و نتیجه تست طبیعی باشد، غربالگری و انجام تست بعدی تا سه سال دیگر لازم نمی‌باشد.

تست HPV: در صورتی که پزشک فقط انجام تست HPV را لازم بداند و نتیجه تست طبیعی باشد، غربالگری و انجام تست بعدی تا پنج سال دیگر لازم نمی‌باشد.

تست HPV همراه با تست پاپ: در صورتی که پزشک انجام هر دو تست پاپ و HPV را لازم بداند و نتیجه هر دو آزمایش طبیعی باشد، غربالگری و انجام تست بعدی تا پنج سال دیگر لازم نمی‌باشد.

  • سنین بالای۶۵ سال: در سنین بالای ۶۵ سال پزشک در دوحالت ممکن است تشخیص دهد که دیگر نیازی به انجام غربالگری نمی‌باشد:
  1. در صورتی که چندین سال نتایج آزمایش غربالگری طبیعی باشد.
  2. به علت یک بیماری غیر از سرطان، مانند فیبروم، جراحی هیسترکتومی‌توتال انجام شده و دهانه رحم و سرویکس کامل برداشته شده است.

 

تست HPV چیست و چرا انجام می‌شود؟

تست HPV به عنوان یک تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم شناخته می‌شود اما نتیجه این تست مشخص نمی‌کند که فرد سرطان دارد یا خیر. در واقع این تست آلوده بودن یا نبودن به ویروس HPV را مشخص می‌کند. ویروسی که می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم یا سرویکس ‌شود. چندین نوع خاص از HPV از جمله انواع ۱۶ و ۱۸ خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند.

با دانستن اینکه فرد مبتلا به نوع خاصی از HPV است که او را در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار می‌دهد، می‌توان با آزمایشات بیش‌تر و راهکارهای پیشگیری و درمانی از مخاطرات بعدی جلوگیری کرد.

انجام روتین تست HPV برای افراد زیر ۳۰سال توصیه نمی‌شود و خیلی کمک کننده نمی‌باشد. ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی در افراد جوان بسیار شایع است؛ با این حال، در بیش‌تر مواقع عفونت‌های HPV طی یک یا دو سال خود به خود از بدن پاک می‌شوند.

تغییرات سلول‌های دهانه رحم معمولا چندین سال زمان می‌برد تا منجر به سرطان دهانه رحم شود. به همین دلیل، در بسیاری از موارد نیازی به درمان از همان ابتدا نمی‌باشد و فرد صرفا باید تحت نظر پزشک چکاپ‌های دوره‌ای انجام دهد.

 

تفسیر نتیجه آزمایش HPV

نتیجه تست ویروس پاپیلوما انسانی به دو صورت HPVمثبت یا HPVمنفی اعلام خواهد شد.

تست HPV مثبت: نتیجه تست مثبت به این معنی است که بیمار به یکی از انواع پرخطر HPV که با سرطان دهانه رحم در ارتباط است، مبتلا شده؛ اما این بدان معنا نیست که بیمار در حال حاضر به سرطان دهانه رحم مبتلا شده است؛ در این حالت نمونه برای بررسی و یافتن هرگونه تغییر در سلول‌های دهانه رحم به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.  این نتیجه به عنوان یک علامت هشدار دهنده تلقی می‌شود که ممکن است در آینده این فرد به سرطان سرویکس یا همان سرطان دهانه رحم مبتلا شود. پزشک با مشاهده جواب آزمایش توصیه می‌کند که پس از یک سال دوباره تست تکرار شود.

تست HPV منفی: نتیجه آزمایش منفی نشان می‌دهد که فرد هیچ یک از انواع سرطان زای HPV را ندارد که در این حالت نیازی به انجام آزمایشات بیش‌تر نمی‌باشد.

 

چگونگی آمادگی برای تست پاپ اسمیر یا HPV

  • انجام پاپ اسمیر و تست HPV در دوران قائدگی امکان پذیر نمی‌باشد.

رعایت موارد زیر از دو روز قبل از انجام تست ضروری است:

  • نباید از دوش واژینال استفاده شود (شستن واژن با آب امکان پذیر است).
  • نباید از تامپون استفاده شود.
  • نباید رابطه جنسی برقرار شود.
  • نباید از فوم، کرم یا ژل‌های ضد بارداری استفاده شود.
  • نباید از دارو یا کرم‌های واژینال استفاده شود.
دیدگاه خود را بنویسید