هر آنچه نیاز است درباره زگیل بدانید!

هر آنچه نیاز است درباره زگیل بدانید!

 

این توده ‌های کوچک و غیرسرطانی زمانی پدیدار می‌ شوند که پوست به یکی از ویروس ‌های خانواده گسترده پاپیلومای انسانی آلوده شود. این ویروس باعث رشد نامتقارن سلول­ های پوست می شود که  لایه بیرونی پوست را در محل آلودگی ضخیم و سخت می کند. با وجود آن که ویروس های پاپیلومای انسانی می توانند تمام سطوح پوست آلوده کنند، احتمال پدیدار شدن آن ها روی دست و پا بیشتر است. نوع زگیل معمولا وابسته به محل و شکل ظاهری زاِئده است.

 

 

چه افرادی به آن ها دچار میشوند؟

از آنجایی که سیستم ایمنی هر فرد به ویروس واکنش متفاوتی نشان می دهد، هر فردی که با ویروس های پاپیلومای انسانی در تماس بوده است، مبتلا به زگیل نمی شود. اگر پوست بریده شده یا آسیب دیده باشد، نفوذ ویروس آسان تر است. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری های مزمن پوستی (مانند اگزما) و افرادی که ناخن های خود را می جوند یا ناخن هایشان به اشتباه کوتاه می کنند، مستعد ابتلا به زگیل هستند.

بدن میتواند دفاع کند!

کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان به زگیل مبتلا می شوند، زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز در برابر بسیاری از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی پاسخ دفاعی ایجاد نکرده است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند – مانند افراد مبتلا به ایدز یا کسانی که داروهای بیولوژیک برای بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و بیماری التهابی روده مصرف می کنند – نیز بیشتر مستعد ابتلا به زگیل هستند زیرا بدن آنها ممکن است قادر به مبارزه با آنها نباشد.

چگونه گسترش می یابند؟

زگیل بسیار مسری هستند و عمدتاً از طریق تماس مستقیم با پوست انتقال می یابد، مانند زمانی که بیمار زگیل های خود را می کند و سپس ناحیه دیگری از بدن خود را لمس می کند. همچنین زگیل در صورت استفاده از وسایلی مانند حوله یا تیغ فرد مبتلا به زگیل نیز انتقال می یابد. احتمال پدیدار شدن زگیل در پوست مرطوب و آسیب دیده به دنبال تماس با ویروس های پاپیلومای انسانی بسیار زیاد است.

  • زگیل های معمولی

این ضایعات گوشتی اغلب در پشت دست ها، انگشتان، پوست اطراف ناخن ها و پاها پدیدار می شوند. آنها برآمدگی های کوچک و سفتی هستند و اندازه آنها از اندازه یک سر سوزن گرفته تا یک نخود می باشد. زگیل ها ممکن است نقاط سیاهی شبیه دانه داشته باشند که در واقع لخته های خونی بسیار ریز هستند. زگیل های معمولی اکثراً در نقاطی ظاهر می‌شوند که پوست دچار آسیب شده باشد که می تواند احتمالاً ناشی از جویدن ناخن باشد. (ضمناً این عمل می تواند ویروس را از دست به صورت منتقل کند).

 

 

  • زگیل کف پا (پلانتار)

اگر احساس می کنید که در کفش خود سنگ ریزه دارید، کف پای خود را چک کنید. این زگیل نام خود را به این دلیل گرفته است که “پلانتار” در لاتین به معنای “کف پا” است. بر خلاف سایر زگیل ها، فشار ناشی از راه رفتن و ایستادن باعث رشد آنها به سمت داخل پوست می شود. شما ممکن است مبتلا به یک زگیل کف پا یا یک خوشه از آنها (به نام زگیل موزاییکی) باشید. از آنجایی که آنها صاف، سخت و ضخیم هستند، ممکن است آنها را با پینه اشتباه گرفت.

 

 

  • زگیل های مسطح

هرچند این زگیل ها کوچکتر و نرم تر از انواع دیگر هستند اما آن ها در تعداد زیادی (اغلب 20 تا 100 در یک زمان) پدیدار می شوند. این نوع زگیل مخصوصا در اثر استفاده از تیغ های آلوده به ویروس انتقال می یابد. زگیل های مسطح معمولا روی صورت کودکان، نواحی ریش مردان و پاهای زنان ظاهر می شوند.

 

 

زگیل چه مدتی روی پوست باقی می ماند؟

با گذشت زمان، بدن در برابر ویروس ایمنی ایجاد می کند و با زگیل مبارزه می کند اما این عمل در کودکان ممکن است ماه ها تا 2 سال طول بکشد تا آنها ناپدید شوند. در بزرگسالان، زگیل‌ها اغلب حتی بیشتر از کودکان، شاید چندین سال یا بیشتر، باقی بمانند. برخی از زگیل ها ممکن است هرگز از بین نروند.

 

 

درمان یا عدم درمان؟

بیشتر زگیل ها بی ضرر هستند و فرد نیازی به درمان آنها ندارد، مگر در مواردی که زگیل ها دردناک هستند و یا  فرد از نظر ظاهری ناراضی می باشد. عدم درمان و انتظار برای از بین رفتن زگیل می تواند نتیجه معکوس داشته باشد: زگیل ممکن است بزرگتر شود، زگیل های جدید ظاهر شوند یا ممکن است به دیگران منتقل شود. بهترین درمان برای زگیل وابسته به سن بیمار، سلامت شخصی و نوع زگیل است. اما هیچ درمان قطعی برای ویروس های پاپیلومای انسانی وجود ندارد، بنابراین ممکن است مقداری از ویروس پس از بین رفتن زگیل در پوست شما باقی بماند و بعداً دوباره سبب پدیدار شدن زگیل جدیدی گردد.

 

منبع: WebMD (جهت مطالعه مقاله به زبان اصلی کلیک کنید)

برچسب ها:
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید