زردی فیزیولوژیک؛ شایع‌ترین نوع زردی نوزادان

زردی فیزیولوژیک؛ شایع‌ترین نوع زردی نوزادان

بیلی‌روبین یکی از مواد جانبی حاصل از تجزیه گلبول‌های قرمز پیر یا آسیب دیده خون است که در بدن تمام افراد وجود دارد. به طور طبیعی کبد، بیلی روبین را از خون جمع آوری و از راه مدفوع دفع میکند.

در دوران جنینی،که هنوز اندام‌ها به طور کامل تکامل نیافته‌اند، وظیفه دفع بیلی روبین جنین بر عهده کبد مادر است. پس از تولد هنوز اندام‌های بدن نوزاد به طور کامل بالغ نشده‌اند و در نتیجه کبد نوزاد در بسیاری از موارد آمادگی دفع تمام بیلی‌روبین تولیدی در بدن نوزاد را ندارد و در این زمان بیلی‌روبین در خون نوزاد تجمع می‌یابد که به آن “زردی فیزیولوژیک نوزادی” گفته میشود.

در این شرایط سطح بیلی‌روبین خون نوزاد از حد نرمال بالاتر میرود که به دنبال آن نواحی از پوست و همچنین سفیدی چشم نوزاد به رنگ زرد دیده خواهد شد.

 

 

زردی فیزیولوژیک چه زمانی بروز میکند؟

زردی فیزیولوژیک در روز‌های دوم و سوم زندگی نوزاد و یا حتی تا دو هفته پس از تولد نوزاد میتواند بروز کند. در نوزادان نارس زمان بروز و طول دوره آن می‌تواند کمی متفاوت، اوج آن 5 الی 7 روز پس از تولد و گاهی دوره درگیری یک ماه، با نوزادان کامل باشد.

 

 

یکی از راه‌های کنترل و درمان زردی فیزیولوژیک نوزادان استفاده از محصولات دارویی شیر خشت است. قطره نئوناستر، بر پایه گیاه شیر خشت تهیه شده است و امکان دسترسی به این دارو در داروخانه ها با فرمولاسیونی جدید برای درمان زردی نوزادان وجود دارد (خرید از داروخانه­ های آنلاین). میزان تأثیر، ایمنی و پایداری محصول نئوناستر تولید شده با فرمولاسیون جدید، در مقایسه با محصول مشابه بیشتر می‌باشد.

خرید دارو نئوناستر

 

 

ریسک فاکتورهای (عوامل خطر) زردی فیزیولوژیک چیست؟

زردی نیز مانند هر عارضه دیگر ریسک فاکتور‌های مشخصی دارد که در اینجا چند مورد از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها آورده شده است:

  1. تولد زودرس: نوزادانی که قبل از پایان هفته 38ام حاملگی متولد می‌شوند؛ احتمالا توان کمتری در دفع بیلی روبین دارند و از طرفی تغذیه آن‌ها کمتر از نوزادان بالغ است که در نتیجه آن مدفوع آن‌ها و دفع بیلی روبین نیز کمتر خواهد بود.
  2. کبودی قابل توجه زمان تولد نوزاد: برخی از نوزادان در زمان تولد در سطح پوست آن ها کبودی‌هایی دیده میشود که میتواند نشانه گلبول‌های قرمز آسیب دیده و در نتیجه مقدار بیشتری از هموگلوبین نسبت به سایر نوزادان باشد.
  3. گروه خونی: در صورت تفاوت گروه خونی مادر و نوزاد، در دوران جنینی ممکن است نوزاد آنتی بادی‌هایی از راه جفت از بدن مادر علیه گروه خونی خود دریافت کرده باشد که همان، گلبول‌های قرمز آسیب دیده نوزاد و نتیجتا بیلی روبین آن را به بیش از سطح نرمال بالاتر افزایش میدهد. در این موارد مادر باید آمپول روگام تزریق کند.
  4. شیردهی: در مواردی شیر مادر به اندازه کافی نیست و نیاز غذایی نوزاد را تامین نمیکند در این شرایط علاوه بر عدم تامین کالری مورد نیاز نوزاد، دفع و مدفوع تولیدی بدن نوزاد نیز کاهش میابد.
  5. کم آبی: کم آبی یبوست را به دنبال دارد و در صورت دهیدراته بودن نوزاد دفع و مدفوع کاهش می‌یابد که به دنبال آن تجمع بیلی روبین در بدن نوزاد رخ خواهد داد.
  6. نژاد: شیوع زردی در نوزاد آسیای شرقی بیش از سایر نقاط جهان است و در نتیجه در این نوزادان زمان تولد احتمال زردی را بالاتر می‌دانیم.
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید