انواع درمان گیاهی زگیل

انواع درمان گیاهی زگیل

 

چگونه زگیل را گیاهی و خانگی درمان کنیم؟

 

زگیل

بیماری زگیل توسط انواع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. قدیمی‌ترین زگیل مربوط به مومیایی 3000 ساله است. همچنین زگیل تناسلی حداقل در 400 سال قبل از میلاد توسط بقراط عنوان شده است. زگیل‌ها معمولاً زائده‌های کوچک، خشن و سخت هستند از نظر رنگ معمولا شبیه به پوست هستند. زگیل‌ها می توانند دردناک باشند. زگیل یک بیماری پوستی واگیردار است که معمولاً به صورت پاپیلومای هیپرکراتوز (ضخیم شدن پوست در اثر ویروس پاپیلوما) مشاهده می­شود. گسترش عوامل ویروسی عامل زگیل در مکان‌های عمومی که تماس پوستی وجود دارد مانند استخرها بسیار رایج است. تظاهرات ویروس با توجه به محل بیماری متفاوت است. انواع خاصی از آن‌ها داخل و یا روی آلت تناسلی ایجاد می‌شوند که با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شوند. زگیل تناسلی با ایجاد سرطان خطرناک سرویکس (گردنه رحم) در ارتباط می­باشد. با توجه به سرایت‌پذیری بالای این بیماری درمان زگیل باید در اسرع وقت انجام پذیرد.

 

شیوع زگیل

زگیل‌های غیر تناسلی بسیار شایع هستند و اغلب افراد در برهه ‌ای از زندگی خود به آن ها مبتلا می‌شوند. شیوع زگیل های غیر تناسلی در بین جمعیت عمومی بین ۰.۸۴٪ تا ۱۲.۹٪ تخمین زده شده است. زگیل ها به خصوص در دوران کودکی شایع هستند. شیوع زگیل های غیر تناسلی در میان کودکان و نوجوانان بین ۱۲ تا ۲۴ درصد تخمین زده می شوند. همچنین احتمال شیوع این بیماری در بیماران دچار نقص ایمنی بیشتر است. به عنوان مثال، در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه از آنجا که سیستم ایمنی سرکوب می­گردد، پس از ۵ سال یا بیشتر، ۹۰ درصد از گیرندگان پیوند به زگیل مبتلا می شوند.

 

انواع زگیل

زگیل ها انواع مختلفی را شامل می شوند که بسته به ظهور در قسمت های مختلف بدن و ظاهر آن ها به صورت زیر دسته بندی می شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع زگیل کلیک کنید.

زگیل های معمولی (Verruca Vulgaris)

زگیل کف پا (Plantar warts)

زگیل های تخت (Plane warts)

زگیل های فیلی فرم (Filiform warts)

زگیل های ناخن (Periungual warts)

زگیل تناسلی(Genital warts)

 

درمان زگیل

درمان زگیل پوستی معمولاً از جهت زیبایی، پیشگیری از گسترش  HPV، درد و اختلالات عملکردی انجام می ‌شود. اگرچه ممکن است زگیل به صورت خود به خودی بهبود یابد، اما معمولاً این روند زمان زیادی به طول می انجامد و همچنین احتمال عود زگیل نیز وجود دارد. کرایوتراپی، لیزر درمانی، اسید سالیسیلیک، کوتر شیمیایی، کانتاریدین، رتینوئیدهای موضعی، پودوفیلوتوکسین، 5 فلوئورواوراسیل، فتودینامیک و واکسن از جمله درمان های زگیل هستند که میزان اثربخشی آن ها متفاوت است. معمولاً این درمان‌ها طولانی‌ مدت و دردناک هستند و اغلب باعث تحریک، اسکار و رنگدانه می‌شوند. نکته منفی دیگر این است که احتمال عود زگیل پس از این درمان ها بسیار بالاست. از این جهت تلاش برای معرفی درمان های موثر تر و کم عارضه تر هم چنان ادامه دارد.

 

درمان‌های گیاهی زگیل

با توجه به بعضی عوارض درمان های حال حاضر برای زگیل توجه و رویکرد به درمان‌های طبیعی زگیل بسیار افزایش یافته است. جهت درمان زگیل، ترکیباتی که خاصیت ضد HPV داشته باشند به طور مستقیم عمل می‌کنند. این در حالی است که می‌توان با تقویت سیستم ایمنی نیز جهت از بین بردن ویروس اقدام کرد.  به همین جهت ترکیباتی که منجر به از بین رفتن ویروس می‌شوند و یا می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند می‌توانند در درمان زگیل در نظر گرفته شوند. از جمله این ترکیبات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

گیاهان مورد استفاده در درمان زگیل

 

عصاره قارچ

برخی از عصاره‌های قارچ به دلیل خواص ضد ویروسی و تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده‌اند و مدت زمان زیادی است که در طب شرقی برای درمان گیاهی زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. قارچ های دارویی تقویت کننده سیستم ایمنی عبارتند از شیتاکه، ریشی قرمز، کوردیپس، چاگا و دم بوقلمون.

Reishi): منجر به افزایش فعالیت سلول‌های T-helper یا سلول‌های CD-4 می‌شود که هر دوی آن‌ها برای افزایش عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند. همچنین این عصاره تولید اینترفرون های1 و 2 را تحریک می‌کند که در سرعت آغاز عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند. مطالعات بالینی همچنین نشان داده است که استفاده از ریشی می‌تواند به طور چشمگیری بر پاکسازی HPV اثر داشته باشد.

 

گل مهر طلا (Goldenseal (Hydrastis canadensis)):

گل مهر طلا یکی از بهترین مواد ضد میکروبی است که معمولا به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود. این گیاه یکی از پرفروش‌ترین داروهای گیاه شناسی در آمریکای شمالی است که اغلب برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف می‌شود.

یک جزء آلکالوئیدی در گلدن سیل به نام بربرین مشخص شده است که برخی از محرک‌های تومور را مهار می‌کند و مانع رگ زایی می‌شود. تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر مستقیم بربرین بر عفونت های HPV مورد نیاز است، اما تصور می‌شود که این گیاه با تحریک سیستم ایمنی باعث پاکسازی ویروس می‌شود.

 

سرخارگل (Echinacea)

سرخارگل در سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود و دارای خواص ضد التهابی و ایمنی است. مطالعات متعدد همچنین نشان داده‌اند که این عصاره دارای فعالیت ضد ویروسی قابل توجهی است و دارای اثر ویروس کشی در برابر آنفولانزا، تبخال و ویروس کرونا است. این گیاه منجر به مهار تماس اولیه سلول با ویروس و جلوگیری از انتقال بیشتر آن می‌شود. مشخص شده است که اکیناسه خطر عود را کاهش می‌دهد و در بیماران مبتلا به ضایعات HPV در یک دوره ۱۲ ماهه پاسخ ایمنی محافظتی در برابر پاکسازی ویروس را القا می‌کند.

 

گون (Astragalus):

به نظر می‌رسد این گیاه آنتی بادی و سطح اینترفرون و فعالیت سلول‌های کمکی T را در بدن افزایش می‌دهد و منجر به افزایش سیستم ایمنی می‌گردد.گون همچنین در مهار رشد سلول‌های اپیتلیال دهانه رحم (رشد سلول‌های سرطانی دهانه رحم) نتایج مثبتی از خود نشان داده است. از این رو با تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌تواند در درمان HPV و سرطان دهانه رحم ناشی از آن استفاده شود.

 

زردچوبه (Curcumin)

زردچوبه حاوی دسته ای از ترکیبات به نام کورکومینوئیدها است و خواص بسیار زیادی از جمله خواص ضد سرطانی ، ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد اکسیداتیو و تقویت کنندگی سیستم ایمنی از خود نشان داده است. مشخص شده است که این ترکیب رشد سلولی و تشکیل تومور را سرکوب می‌کند و منجر به مهار رگ زایی می‌شود. کورکومین در افزایش پاکسازی HPV-16 و کاهش بیان انکوژن HPV در برابر سرطان ها تأثیر دارد.

 

سیر (Garlic)

سیر از دیرباز در پیشگیری از بیماری ها و حمایت از سلامت مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه دارای خواص کاهش قند خون، کاهش چربی خون، ضد انعقاد، ضد میکروبی و تعدیل کننده سیستم ایمنی است. خواص ضد ویروسی و تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از طریق تقویت سلول‌های کشنده طبیعی (Natrual killer cells) انجام می‌شود و مزایایی را برای پاکسازی HPV فراهم می‌کند. این گیاه را می‌توان به صورت خوراکی از طریق غذا مصرف کرد. همچنین می‌توان آن را به صورت موضعی روی زگیل استفاده کرد. استفاده از دوزهای بالا سیر نیز عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد که خود در درمان زگیل کمک کننده است.

 

بید (Willow)

از پوست درخت بید می‌توان به عنوان قابض در بهبود زخم و زگیل استفاده کرد. این عصاره حاوی سالیسین است که نقش اسیدی داشته و به از بین بردن زگیل کمک می‌کند.

 

جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba)

این گیاه یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین به بهبود گردش خون، به ویژه گردش خون به مغز کمک می‌کند. سال هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جینکو بیلوبا حاوی اسیدهای جینگولیک با ترکیبات آلکیل فنل است که نشان داده شده است که اثرات ضد توموری از طریق اختلال در عملکرد سلولی و ورود ویروس دارد. تحقیقات محدودی در مورد جینکو بیلوبا بر روی HPV وجود دارد، اما مکانیسم‌های اساسی یافت شده در تحقیقات موجود نشان می‌دهد که در پاکسازی عفونت‌های HPV نیز مفید است.

 

برگ (Olive Leaf)

برگ زیتون حاوی مقدار زیادی پلی فنل است که ضد التهاب هستند و از آسیب DNA محافظت می‌کنند. نشان داده شده است که برگ زیتون در برابر بسیاری از بیماری‌های ویروسی مفید است، برگ زیتون باعث مرگ سلولی سلول‌های سرطان دهانه رحم می‌شود، که یک نتیجه رایج از سویه‌های پرخطر HPV است.

 

گیاهان دیگری مانند آلوئه ورا، سیب، ریحان، انجیر و کرچک نیز در طب سنتی ایران برای درمان زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مطالعه ثابت شده‌ای از آن‌ها وجود ندارد و تحقیقات بیشتری در رابطه با عملکرد آن‌ها در درمان زگیل مورد نیاز است.

 

 

مکمل برای درمان زگیل

 

دیندولیل متان (Diindolylmethane):

این ماده می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده و به جلوگیری از ایجاد ضایعات دهانه رحم کمک کند. اگرچه به طور طبیعی در کلم بروکلی یافت می‌شود، اما توصیه می‌شود که به شکل کپسول مصرف شود تا مزایای بالقوه آن به میزان بیشتری نمود پیدا کند.

فولات

فولات به عنوان ویتامین ب 9 شناخته می‌شود. افرادی که فولات کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، میزان کمتری به انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم، سینه، روده بزرگ، پانکراس و معده مبتلا می‌شوند. از این جهت می‌توان فولات را به عنوان یک مکمل (معروف به اسید فولیک) یا به طور طبیعی در رژیم غذایی از طریق اسفناج، سویا، عدس، آووکادو و پرتقال اضافه کرد.

ویتامین C

ویتامین C مکمل دیگری است که می‌تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. به همین دلیل است که منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال، گریپ فروت و کلم بروکلی می‌توانند در درمان زگیل موثر باشند.

ویتامین A

ویتامین A نیز به عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل و بینایی کمک می‌کند. این ویتامین به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله ماهی قزل آلا، کلم بروکلی، هویج و محصولات لبنی یافت می‌شود و می‌تواند در درمان زگیل موثر باشد.

 

 

مکمل‌های گیاهی

بای بری (Bayberry)، گندنای کوهی (Horehound)، شبدر قرمز، شنبلیله و زالزالک نیز می‌توانند مکمل‌های گیاهی مفیدی برای HPV باشند. این گیاهان پاسخ سیستم ایمنی به ویروس‌ها را افزایش می‌دهند. از این گیاهان می‌توان به‌عنوان مکمل (برای عمل داخلی) و همچنین به صورت موضعی در HPV استفاده کرد.

 

به خاطر داشته باشید که درمان های گیاهی HPV نباید به عنوان جایگزینی برای روش های پزشکی در موارد جدی تر، از جمله کشف سلول های پیش سرطانی یا سرطانی در دهانه رحم در نظر گرفته شود. با این حال، برای اکثر افرادی که نتیجه پاپ غیرطبیعی یا تشخیص HPV مثبت دارند، درمان HPV با درمان‌های گیاهی و بهبود ایمنی و تقویت سیستم دفاعی کمک کننده است. از این رو تلاش برای ساخت محصولاتی با پایه ی گیاهانی جهت درمان انواع زگیل همچنان ادامه دارد.

 

منابع:

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/warts

https://link.springer.com/article/10.1007/s12156-010-0060-1

https://ijrpr.com/uploads/V3ISSUE6/IJRPR5312.pdf

https://hpvhub.com/6-supplements-to-help-treat-hpv-naturally/

https://papillex.com/herbal-remedies-for-hpv/

https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/act.2015.21205?journalCode=act

https://www.healthline.com/health/sexually-transmitted-diseases/hpv-natural-treatment

دیدگاه خود را بنویسید