مصرف هم زمان محصولات دارویی با پایه شیرخشت و فتوتراپی

مصرف هم زمان محصولات دارویی با پایه شیرخشت و فتوتراپی

زردی از جمله بیماری های شایع در بین نوزادان می­باشد که به دلیل افزایش سطح بیلی روبین خون در نوزادان ایجاد می شود. اگر وضعیت زردی شدید باشد آسیب های ناشی از آن مانند کرنیکتروس (آسیب مغزی) بسیار خطرناک خواهد بود و باید سریعا سطح بیلی روبین کاهش یابد. از این جهت تلاش برای پیدا کردن روش های پیشگیری و درمانی کارآمد و ایمن بسیار حائز اهمیت است.

اثر درمانی مان گیاه شیر خشت در درمان زردی نوزادان در مطالعات مختلفی به اثبات رسیده است. از طرف دیگر فتوتراپی یا نور درمانی رایج ترین شیوه درمان زردی نوزادان است که با وجود اثر بخشی مناسب هزینه و عوارض بالایی را منجر می شود. از جمله عوارض فوتوتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوارض پوستی
  • کم آبی و تب
  • تحلیل شبکیه
  • آسیب به دستگاه تناسلی
  • سندرم نوزاد برنزی
  • ترومبوسیتوپنی
  • انتروکولیت نکروزان

جهت حفظ اثربخشی همراه با کاهش عوارض جانبی فتوتراپی تلاش می­شود از روش های درمانی مکمل زردی نوزاد استفاده کرد که با استفاده همزمان با روش فتوتراپی این مهم را محقق سازند.

 

 

استفاده از مان گیاه شیرخشت برای درمان زردی نوزادان یکی از درمان های ایمن به شمار می آید. مطالعات نشان داده اند که مصرف مان شیرخشت به صورت تصفیه شده و ایمن در فرم دارویی (مانند قطره نئوناستر) به تنهایی برای پیشگیری از وضعیت زردی شدید در نوزاد موثر است و سبب کاهش سطح بیلی روبین خون در نوزادان می گردد. طبق مطالعات و کارآزمایی های بالینی انجام شده استفاده از شیرخشت همراه با فتوتراپی، مدت زمان بستری و سطح بیلی روبین کل سرم (TSB)، نسبت به نوزادانی که تنها از روش درمانی فتوتراپی استفاده کرده بودند، به طور قابل توجهی کاهش بیشتری می دهد. این کاهش مضاعف بیلی روبین می­تواند مدت زمان نیاز به فوتوتراپی و به طبع آن عوارض ناشی از آن و هزینه درمان زردی نوزادان را کاهش دهد و از اختلال رابطه مادر- کودک ناشی از جدایی آنها جلوگیری کند.

 

 

با توجه به مطالعات صورت گرفته درمان ترکیبی استفاده همزمان از فوتوتراپی و شیرخشت برای زردی نوزاد از هر دو روش، راهی ایمن تر و زود بازده تر است. از این جهت می توان از قطره نئوناستر تهیه شده از مان گیاه شیر خشت به عنوان یک فرآورده گیاهی ایمن در درمان زردی نوزادان به تنهایی و همراه با سایر روش های درمانی مانند فتوتراپی استفاده کرد. قطره خوراکی نئوناستر، یک فراورده طب سنتی است که با روش های منحصر به فرد، از عصاره آبی مان شیرخشت تهیه شده است. نئوناستر با توجه به نوآوری در فرمولاسیون، محصولی موثرتر، پایدارتر و ایمن تر نسبت به محصولات مشابه است.

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید