تاثیر زگیل تناسلی بر جنین در دوران بارداری و زایمان

تاثیر زگیل تناسلی بر جنین در دوران بارداری و زایمان

 

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری شایع است که در ۹۰ درصد موارد توسط ویروس پاپیلومای انسانی تایپ ۶ یا ۱۱ ایجاد می‌شود که غیرانکوژن و غیرسرطان‌زا است. زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (Sexually Transmitted Infections) است که معمولاً به صورت توده‌ای‌ گوشتی در ناحیه تناسلی مردان و زنان ظاهر می‌شوند. این درحالی است که بسیاری از افراد هرگز علائمی ‌را تجربه نمی‌کنند. تشخیص ابتلا به ویروس ممکن است قبل یا همزمان با ایجاد زگیل‌های تناسلی رخ دهد.
دو نوع ۶ و ۱۱ ویروس پاپیلوما انسانی علاوه بر زگیل تناسلی، عامل ایجاد زگیل در ناحیه ملتحمه چشم، بینی، دهان و حنجره می‌باشند. زگیل‌های تناسلی معمولاً بدون علامت هستند. با این حال، بسته به اندازه و محل، می‌توانند دردناک باشند. ویروس HPV یکی از دلایل شایع ابتلا به سرطان دهانه رحم بانوان می‌باشد به همین جهت توصیه می‌شود که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام شود و علائم سرطان دهانه رحم و وجود ویروس HPV مورد بررسی قرار گیرد.

 

تشخیص  زگیل تناسلی و عفونت HPV 

تشخیص زگیل تناسلی معمولاً با معاینه بصری توسط پزشک انجام می‌شود، اما در صورت غیر معمول بودن ضایعات می‌توان با بیوپسی از ضایعه آن را تأیید کرد. غربالگری همه افراد در ابتدای بارداری از نظر HPV توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) الزامی ‌نمی‌باشد و اکثر متخصصین زنان نیز در طول بارداری آزمایش HPV را انجام نمی‌دهند، مگر اینکه شکی به ابتلا وجود داشته باشد که در این صورت تست پاپ اسمیر انجام می‌شود.

 

روش‌های رایج درمان زگیل تناسلی

ابتلا به زگیل فشار روانی-اجتماعی قابل توجهی بر فرد وارد می‌کند همچنین از نظر زیبایی از بین بردن آن بسیار کمک‌کننده است.

انتخاب نوع درمان بسته به اندازه زگیل، تعداد و محل آناتومیک زگیل، ترجیح بیمار، هزینه درمان، راحتی، عوارض، و تجربه متفاوت است.

برخی درمان‌های رایج شامل موارد زیر است:

  • کرم ایمی‌کیمود
  • ژل یا محلول پودوفیلوتوکسین
  • پماد سین کاتچین
  • کرایوتراپی
  • جراحی
  • لیزردرمانی
  • محلول تری کلرو استیک اسید یا بی کلرو استیک اسید

کرایوتراپی

 

عوارض عفونت HPV و زگیل تناسلی در دوران بارداری چیست؟

در صورت سابقه ابتلا به عفونت HPV باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید و با او مشورت کنید؛ مراجعه به پزشک از بروز هر گونه ناهنجاری در طول دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که تعداد زیادی سلول در طول دوران بارداری در حال رشد و تکثیر است، ممکن است تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم رخ دهد. انجام غربالگری سرطان دهانه رحم در طول بارداری قابل انجام است و توصیه می‌شود افراد دارای HPV  مثبت، آزمایشات مربوطه را انجام دهند.

 

برخی از عوارض شایعی که بانوان حین بارداری و زایمان با آن مواجه می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • در فرد باردار مبتلا به زگیل تناسلی فعال، ممکن است زگیل‌ها بزرگتر از حد معمول رشد کنند.
  • ممکن است فرد باردار ادرار دردناک را تجربه کند.
  • زگیل‌های بزرگ ممکن است منجر به خونریزی در حین زایمان شوند.
  • گاهی اوقات، زگیل‌هایی که در دیواره واژن ایجاد شده‌اند، اجازه کشش کافی را حین زایمان نمی‌دهند در این موارد سزارین توصیه می‌شود.

برخی دیگر از پیامدهای نامطلوب در زنان HPV مثبت که بر بارداری و سلامت نوزاد تاثیر می‌گذارند طبق مطالعات مختلف شامل موارد زیر است:

  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • اختلالات فشار خون ناشی از بارداری (pregnancy-induced hypertensive disorders)
  • محدودیت رشد جنین داخل رحم‌(intrauterine growth restriction)
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • پارگی زودرس کیسه آب (premature rupture of membranes)
  • مرگ جنین

با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوارضی که ممکن است برای مادر و جنین ایجاد شود و حتی بقای جنین را مورد تهدید قرار دهند، تلاش برای یافتن روش‌های درمانی بی‌خطر در دوران بارداری همچنان ادامه دارد. باتوجه به تمایل روزافزون بیماران به استفاده از داروهای گیاهی و کم خطرتر بودن آن‌ها چشم اندازهای روشنی برای استفاده از درمان‌های مبتنی بر عصاره‌های گیاهی در زگیل‌های پوستی وجود دارد.

 

عوارض زگیل تناسلی بر جنین و نوزاد

ندرتا عفونت HPV نوع ۶ و ۱۱ در مادر می‌تواند سبب ابتلای نوزاد به بیماری پاپیلوماتوز حنجره (laryngeal papillomatosis) شود که یک رشد سلولی غیر سرطانی و نادر در حنجره است.

راه انتقال ویروس در طول بارداری و زایمان هنوز به طور کامل شناخته نشده است درنتیجه اینکه آیا زایمان سزارین از ابتلا به پاپیلوماتوز تنفسی در میان نوزادان و کودکان جلوگیری می‌کند یا خیر مشخص نیست؛ بنابراین، صرف جلوگیری از انتقال عفونت HPV به نوزاد، زایمان سزارین انتخاب نمی‌شود. تنها در صورتی که زگیل آنقدر بزرگ است که سبب انسداد کانال زایمان شده یا اگر زایمان طبیعی منجر به خونریزی بیش از حد می‌شود، زایمان سزارین بر زایمان طبیعی ترجیح داده می‌شود. زنان باردار مبتلا به زگیل تناسلی باید-با وجود ریسک پایین ابتلا- از احتمال ابتلا نوزاد و کودک به زگیل حنجره یا پاپیلوماتوز مکرر تنفسی (recurrent respiratory papillomatosis)، مطلع باشند.

 

منابع:

https://www.cdc.gov/std/pregnancy/stdfact-pregnancy-detailed.htm

https://www.cdc.gov/std/treatment-guidelines/STI-Guidelines-2021.pdf

https://www.cdc.gov/std/pregnancy/stdfact-pregnancy-detailed.htm

https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8707668/

https://www.healthline.com/health/pregnancy/infections-prevention-genital-warts

 

 

دیدگاه خود را بنویسید