پاسخ سوالات رایج در رابطه با زگیل تناسلی!

پاسخ سوالات رایج در رابطه با زگیل تناسلی

 

زگیل های تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع بیماریهای مقاربتی است که در اثر ابتلا به انواع خاصی از ویروس های خانواده پاپیلوما انسانی به وجود می آید. تقریباً همه افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می شوند. زمانی که فرد به زگیل تناسلی مبتلا می باشد، همواره امکان سرایت به سایر اشخاص وجود دارد و به همین دلیل استفاده از کاندوم و رابطه جنسی ایمن بسیار مهم است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عارضه قابل سرایت جنسی است که سبب پدیدار شدن زگیل (برجستگی های کوچک و گوشتی یا ظاهری شبیه گل کلم) در داخل و اطراف اندام های تناسلی و مقعد می شود. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل تناسلی می باشند. بیش از 40 گونه از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارند. در بسیاری از موارد، زگیل تناسلی به اندازه ای کوچک هستند که مستقیما قابل مشاهده نیستند.

زگیل تناسلی چقدر شایع است ؟

در آمریکا سالانه حدود400,000  نفر که اکثرا در اواخر نوجوانی و بیست سالگی خود به سر می برند به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. ویروس پاپیلومای انسانی، شایع ترین نوع ویروس های عامل بروز بیماری مقاربتی است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند. باید توجه داشت که انواع مختلفی از HPV وجود دارد و تمام انواع آن سبب بروز زگیل تناسلی نمی شوند.

زگیل تناسلی در کدام گروه ها شایع تر است؟

زگیل تناسلی هر دو جنس را درگیر می کند و محدود به زنان یا مردان نیست. در نوجوانان و جوانان شیوع بیشتری دارد. مردان اندکی بیشتر در معرض خطر هستند و عواملی مانند عدم استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی و داشتن شریک های جنسی متعدد، ریسک بروز بیماری های مقاربتی را تا چندین برابر افزایش می دهد.

 

 

آیا زگیل تناسلی امکان سرایت دارد؟

بله؛ ویروس های خانواده ویروس پاپیلومای انسانی بسیار مسری هستند. تا زمانی که فرد به ویروس مبتلا باشد، همواره امکان سرایت را خواهد داشت، حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی وجود نداشته باشد، یا زگیل ‌ها درمان و برداشته شده باشند، باز هم امکان انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به سایر افراد وجود دارد.

زگیل تناسلی چگونه شیوع می یابد؟

اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در طول زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می شوند. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی باعث زگیل تناسلی می شود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی و مخاطی در طول رابطه جنسی انتقال می یابد و داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مانند ابتلا اچ‌آی‌وی (HIV) یا مصرف داروهای پیوند عضو، می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. به طور معمول انواع دیگری از ویروس پاپیلومای انسانی باعث ایجاد زگیل در دست ها و پاها می شود و امکان سرایت آن نیز به صورت زگیل تناسلی نا محتمل است.

زگیل تناسلی از طریق موارد زیر بین شریکان جنسی انتقال می یابد:

  • انواع مقاربت جنسی شامل واژینال و مقعدی
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال)
  • برقراری رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی یا داشتن رابطه جنسی دهانی با فردی که مبتلا به زگیل تناسلی روی دهان، لب ها یا زبان خود است.

 

 

زگیل تناسلی چه مدتی پس از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی پدیدار می شود؟

در برخی از افراد در عرض چند هفته پس از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی زگیل های تناسلی پدیدار می شوند؛ با این حال، اغلب ماه ها یا سال ها طول می کشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان آلودگی بسیار دشوار است.

بیمار اگر علائمی نداشته باشد یا قادر به تشخیص زگیل تناسلی خود نباشد، می تواند نا آگاهانه دیگران را به ویروس آلوده کند. به عنوان مثال ممکن است با وجود ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، بیمار دچار زگیل تناسلی نگردد و بیماری را به شریک جنسی خود انتقال دهد. تشخیص زگیل های داخلی (داخل مجاری تناسلی و مقعد) نیز برای بیمار بسیار دشوار است.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل ها زائده های سفت و همرنگ پوست هستند. زگیل های تناسلی اغلب ظاهری شبیه به گل کلم دارند، اما برخی از آنها صاف هستند. زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست اما گاهی اوقات ممکن است سبب خونریزی خفیف، درد، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی گردند.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می تواند زگیل تناسلی خارجی را با مشاهده آنها تشخیص دهد اما تشخیص زگیل های داخلی چالش برانگیزتر است و ممکن است به منظور تشخیص آن یکی از آزمایشات زیر به کار رود:

  • معاینه لگن: آزمایش پاپ اسمیر در زنان به منظور بررسی تغییرات دهانه رحم.
  • آزمایش خون: برای تشخیص سایر بیماری های مقاربتی که اغلب با زگیل تناسلی مرتبط هستند شامل سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا.
  • معاینه مقعد: با استفاده از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد برای یافتن زگیل.
  • بیوپسی: بیوپسی (بریدن و برداشتن یک قطعه کوچک به اندازه نوک یک مداد) را در صورت شک در تشخیص نوع زائده.
زگیل تناسلی چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

زگیل تناسلی می تواند خود به خود از بین برود یا ممکن است بزرگتر شوند یا تعداد آنها افزایش یابد. روش های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای از بین بردن زگیل به چندین درمان یا چندین دوره نیاز باشد. برای اکثر آنها، ابتدا یک داروی بیهوشی جهت بی حسی ناحیه تجویز می شود. در طول درمان، فرد بایستی از تماس جنسی خودداری کند.

پزشک ممکن است از یکی از این روش های زیر برای درمان زگیل تناسلی استفاده کند:

  • سوزاندن الکتریکی: با استفاده از جریان الکتریکی زگیل های مزبور تخریب می شوند.
  • انجماد: در طول سرما درمانی، نیتروژن مایع باعث انجماد و از بین بردن زگیل می گردد.
  • درمان با لیزر: نور لیزر، رگ های خونی ریز درون زگیل ها را از بین می برد و جریان خون به آنها را قطع می کند.
  • روش برش جراحی الکتریکی حلقه ای (LEEP): از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می شود. ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم زنان استفاده شود.
  • داروهای موضعی (پوستی): هفته ای یک بار به مدت چند هفته، محلول شیمیایی روی زگیل ها تجویز می شود . این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود و جریان خون را متوقف می کند.
  • جراحی: ممکن است پزشک زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.
آیا امکان ابتلا بیشتر از یکبار به زگیل تناسلی وجود دارد؟

بله؛ یک بار ابتلا به زگیل تناسلی شما را الزاماً از ابتلای مجدد به آن مصون نمی کند. در واقع، حتی با درمان ممکن است ویروس پاپیلومای انسانی هرگز به طور کامل از بین نرود. به همین دلیل، یک فرد می تواند در طول زندگی خود چندین بار مبتلا به زگیل تناسلی گردد.

زگیل تناسلی چه عوارضی به دنبال دارد؟

سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با زگیل تناسلی دارد و انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی نیز با سرطان های آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو مرتبط هستند. زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا داخل واژن می تواند با تغییرات دهانه رحم منجر به سرطان دهانه رحم شود. هر چند عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همیشه منجر به سرطان نمی شود، اما برای زنان مهم است که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، به ویژه آنهایی که به انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده اند.

زگیل تناسلی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

اگر مادر در دوران بارداری زگیل تناسلی فعال داشته باشد، افزایش سطح هورمون ها ممکن است باعث خونریزی، بزرگتر شدن یا تکثیر زگیل شود. هرچند به ندرت ممکن است عوارض زیر هم اتفاق افتد:

یک زگیل بزرگ یا توده ای از زگیل ها کانال زایمان را مسدود کرده و از کشش بافت های واژن در هنگام زایمان جلوگیری کنند بنابراین ممکن است مادر نیاز به زایمان از طریق سزارین داشته باشد.

ویروس پاپیلومای انسانی از مادر به نوزاد منتقل گشته و باعث ایجاد زگیل در داخل مجاری تنفسی نوزاد شود. این وضعیت که پاپیلوماتوز تنفسی مکرر نامیده می شود، بسیار نادر است.

 

منبع: Cleveland Clinic (جهت مطالعه مقاله به زبان اصلی کلیک کنید)

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید